Breaking News
Loading...
Monday 6 October 2014

Benci Shaklee!

Ya, ini cerita zaman dahulukala.
Zaman tuk kaduk agaknya.
Waktu ketinggalan zaman sebab tak pernah nak carigali ilmu sendiri.
Zaman terima seadanya dan percaya bulat-bulat.

Sungguh, saat dan ketika itu saya amat membenci Shaklee.


Bertitik tolak dari selepas saya bersalin anak, saya bertekad untuk breastfeeding, tapi seingat saya zaman itu Facebook belum hebat macam sekarang. Tapi bukan alasan yang kukuh sebenarnya sebab terbukti saya yang malas!

Akibat tak cukup ilmu, tak buat persediaan awal, saya hanya menyusukan anak pertama sehingga 6 bulan sahaja. Itu pun bukannya fully! Sejak saya mula bekerja selepas cuti berpantang tamat, dah pun saya introduce anak kami dengan susu formula. Jadi, selepas balik kerja sahaja direct feeding.

Tak mahu cerita panjang. Sebab sedih sangat.

Again, kerana saya yang kurang ilmu, maka terima aje apa orang kata!

Mengandung anak kedua, saya dah nekad nak betul-betul pulun untuk breastfeeding, ya, walau apa yang terjadi selagi diberi keiizinan, saya nak fully breastfeeding!


Sewaktu ini saya ada join satu group, secret group di Facebook, waktu ini Facebook dah macam one stop centre, segala info dah boleh dapat, termasuklah ilmu mengenai breastfeeding. Dan secret group ini sewaktu tu keahlian baru 200-300 orang sahaja. Segala ilmu mengenai breastfeeding dibincangkan di sini.

Bilakah kebencian terhadap Shaklee itu bermula?

Sewaktu inilah, saya dimomokkan dengan keburukan tentang Shaklee. Tapi dalam pada masa yang sama, saya sudah mengalami masalah penyusuan, susu dah sangat mudah merudum. Stress sikit mulalah ganggu production!

Belum lagi bila menses atau datang bulan, lagilah saya bertambah stress! Dan yang paling terasa, saya dah mula rasa penat yang melampau, mungkin sebab dengan keadaan baby yang dah besar, dah lasak, mana nak jaga kesihatan badan lagi, dengan tak cukup rehat, nak pastikan bekalan susu cukup.

Saya buntu!

Saya cuba pelbagai petua, memang berhasil tapi apa yang saya betul-betul nak, saya tak dapat!
(Cerita tentang ini di entry INI)

Nak give up untuk breastfeeding?

Ohhh, TIDAK!!! Saya tahu breastfeeding sangat bermanfaat buat saya dan baby. Dan kalau anda perasan, seisi rumahtangga terasa bahagia bila anak breastfeeding..terutamanya bab anak jarang sakit sebab antibodinya kuat!

Sewaktu membaca pendapat di secret group itu, mereka sangat-sangat benci Shaklee. Dan mula menuduh Shaklee yang bukan-bukan. Bayangkan bila hari-hari saya disuapkan dengan cerita momok mengenai Shaklee, maka saya pon BENCI Shaklee!

Padahal, cuba pun tak pernah, pegang apetah lagi..nak research? Lagila malas.
Inilah konsep "terima seadanya". Asal orang sebut Shaklee aje, ehhh, Shaklee tak bagus, Shaklee blablablabla (mengumpat!)

Dan masalah penyusuan saya semakin MERUNCING!

Dan lebih mencuakkan, bulan puasa yakni Ramadan dah hampir...stok susu? Mana ada stok!! Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang!

Saya keluar dari kepompong kebencian melampau dan tak bertepi itu..

Ya, saya beranikan diri order set Shaklee...hahahahahahah..puas hati aku!

Apa yang saya order?

ESP dan Performance Drink!

Sebulan penuh saya berpuasa (kecuali sewaktu diharamkan berpuasa), stok saya TIADA MASALAH, susu melimpah ruah..
Eh,eh, saya memangla sayangkan Shaklee waktu ini, tapi belum lagi nekad nak join keahlian..yang itu saya cerita di entri lain ya..
Saya menjadi pelanggan bermula dari 2010 tetapi hanya berjaya dipujuk menjadi ahli pada tahun 2012.

Dua tahun yang tegar bukan??? Dalam masa 2 tahun macam-macam suplemen Shaklee yang saya cuba. Seronok sebab tagline "Always work, always safe, always green" memang betul-betul saya feel!

Apa yang saya nak tekankan, breastfeeding bukanlah mengenai suplemen semata-mata, kalau anda kurang ilmu, tak kuat semangat, makanlah berbotol-botol suplemen pun belum tentu berjaya. Suplemen hanyalah sekadar makanan tambahan, Shaklee khasnya, hanyalah membantu ibu supaya jangan mudah jatuh sakit, kurangkan sakit-sakit badan, bila period susu tak merudum dan yang penting ibu breastfeeding yang makan set penyusuan Shaklee, mereka majoriti KURUS dan memiliki kulit SIHAT & CERAH. (macam saya!)

Dan sekarang, anak dah 4 orang (Alhamdulillah), saya mengandung, berpantang dengan set Shaklee, dan, masih lagi memilih set penyusuan Shaklee untuk breastfeeding journey saya!


Agak-agak sekarang ni saya benci lagi tak???
Mestila dah jatuh cinta sayang...

Tu yang nak ajak anda jatuh cinta sayang juga!

Sekian perkongsian untuk kali ini..nanti saya ceritakan lagi pengalaman kurus dengan Shaklee..saya sangat la pernah gemuk dahulu..akibat kelemahan mengawal nafsu makan sewaktu breastfeeding anak ketiga!

Jeng,jeng,jeng!

Olahan cerita (gaya penceritaan versi saya) tentang set penyusuan anda boleh baca di sini.
----------------------------------------------------------------------------------------
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik, "hot selling" di Malaysia ini??
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : FAEZAH ABDUL JALIL
Pengedar Sah Shaklee Kawasan SENAWANG, AMPANGAN, SIKAMAT, SEREMBAN 2, JELEBU
Shaklee ID [ No : 880125]
Fon : 013-3807761
Facebook : https://www.facebook.com/pages/Triple-FQ-Shoppe/153463454757147
Email : faezah010203@gmail.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 880125.
Anda boleh dapatkan produk Shaklee dari saya, pengedar TERDEKAT anda!
----------------------------------------------------------------------------------------

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 FQ RayaKaya All Right Reserved